luni, 21 ianuarie 2013

Drumet in Europa




De la Castellon la Piatra Neamt

 

 

Castellon de la Plana

 

     Lăsând în urmă Castellon de la Plana, autostrada A7 îşi face loc printre livezile de portocali şi grădinile cultivate cu anghinare.

 

Benicasim

 

    Uneori se apropie de mare zărindu-se întinsul albastru al Mediteranei sau unele dintre staţiuni precum Benicasim, Oropesa del Mar sau Salou.  

 

Oropesa del Mar

 

Salou

 

    Dupa Tarragona apar şi terenurile cultivate cu viţă de vie din care catalanii prepară pe lângă vin şi vestita cava.

 

Tarragona 

 

    Barcelona m-a intampinat cu o ploaie de vara, ploaie care avea sa se opreasca abia in Franta la Narbonne. 

 

Barcelona 

 


    Trecand de Girona si apropiindu-ma de granite ma grabesc sa umplu rezervorul deoarece pretul carburantilor in Spania este undeva la 1,45 euro fata de cel al Frantei ce variaza in functie de benzinarii intre 1,50-1,60 euro.

 

Girona 

 

    Insa in Franta intalnesti autostrazi impecabile, cu siguranta cel mai bine semnalizate dintre cele care imi sunt cunoscute. Pe langa marile parcari dotate cu benzinarii si centre comerciale gasesti la tot pasul o sumedenie de alte parcari ce au infatisarea unor mici parcuri dotate cu toalete, mese si banci. Peste tot vezi panouri care iti aminteste ca viteza maxima legala este de 130 km/h (sau 110 km/h daca sunt intemperii), sau panouri pe care sunt afisate primele cinci benzinarii ce le vei intalni, numele companiei, distantei pana la ele si preturile practicate de fiecare.

 

Montpellier 

 


    Abia scapat de ploaie, dau de un ambuteiaj la Montpellier. Am mai intalnit destule in orase mari ca Viena, Milano sau Munchen, insa la Montpellier? Fiind ora terminarii programului de lucru este explicabil, insa curios este faptul ca majoritatea autoturismelor intalnite erau conduse de femei.

 

Marseille 

 

    Desi initial imi propusesm sa ma indrept spre Germania cu nesfarsitele ei paduri si miile de camioane pe care le intalnesti la tot pasul, de parca majoritatea nemtilor s-au facut camionagii, aglomeratia din A9 m-a facut sa cotesc la Nimes spre batranul port Marseille. Avantajul in Germania ar fi fost ca nu se plateste autostrada, pretul benzinei fiind undeva la 1,55 euro, iar parcarile sunt impecabile şi prevazute cu toalete si dusuri.  


Avignon



     In Austria mai intalnesti astfel de parcari, aici carburantii avand pretul de 1,50 euro, iar vigneta costa 8 euro.

    Trecand de Marseille si lasand in stanga vechea resedinta papala de la Avignon si “muntele” lui Picasso, iar in dreapta felinarele rosii de la St. Tropez, mi-am continuat drumul pe Coasta de Azur. 

 

St Tropez

 

    La Cannes, unde actorii primesc premii, eu am primit un radar exact in locul unde am mai patit-o si acum trei luni, desi semnul de avertizare este mai mare decat roata carului.

 

Cannes 

 

    Este greu sa conduci precaut prin aceste locuri unde natura si omul si-au dat mana obtinand rezultate apropiate de sublim. Frumusetile locului iti distrag mereu atentia, iar orase superbe ca Nice sau Monaco nu intalnesti nici in urmatoarele trei reincarnari.

 

Nice

 

     In Franta este bine sa ai si ceva maruntis in buzunare deoarece majoritatea portilor pe autostrada sunt automate. La unele trebuind sa arunci monezi intr-un fel de lighean, insa ai si optiunea de a plati cu bancnote sau card.

 

Monte Carlo

 

    Am intrat in Italia cu pretul ei ridicol la carburanti de 1,85 euro. Nici la autostrada italienii nu stau mai rau, pentru a tranzita de la vest la est sau invers te costa 55 de euro. De fapt Autostrada del Fiori continuarea Autostrazii Soarelui din Franta, cu siguranta este cea mai prost semnalizata din cate cunosc. 

 

San Remo

 

    Te anunta cand si cand ca te indrepti spre Genova, dar niciodata si cati kilometri mai sunt pana acolo. Iar parcarile sunt ca si inexistente, doar cateva benzinarii dotate cu autogrill, iar uneori intalnesti mici spatii fara nicio dotare in care intra maxim 3-4 camioane.

 

Genova

 

    Tehnic, pe acest segment este explicabil deoarece autostrada strabate zeci de tunele, iar intre ele este suspendata pe o insiruire de viaducte. Insa nici cand parasesti litoralul italienii nu stau mai bine la parcari (nici spaniolii nu exceleaza la acest capitol, insa le intalnesti mai des).

 

Piacenza

 

    De la Piacenza la Venetia tot drumul a fost invaluit de ceata. Cu toate acestea nu ai cum sa nu remarci terenurile de pe marginea soselei cultivate impecabil, la fel ca si in Franta sau Spania.

 

Verona

 

    Atat in Franta cat si in Italia am fost placut surprins sa remarc ca, in afara camioanelor autohtone, cele mai multe pe care le-am intalnit erau din Romania urmate ca numar de cele din Cehia. Si, curios, cele mai multe camioane de la noi erau inmatriculate la Arad. 

 

Venetia

 

    Din Italia am intrat in Slovenia, aceasta tara surprinzatoare si foarte asemanatoare Austriei. Drumul serpuieste printre dealuri impadurite si multicolor colorate, bine semnalizat, iar parcarile satisfacatoare. Si aici terenurile sunt in totalitate cultivate si bine intretinute.

 

Lublijana

 

    In Slovenia vigneta costa 15 euro iar pretul carburantilor este de 1,45 euro. Dupa Maribor, ocupantii unui autoturism inmatriculat in Ungaria, in timp ca ma depaseau, imi faceau semne disperate ca as avea ceva in neregula. La bord nu imi indica nicio portieră deschisa, mersul masinii era uniform deci nu putea fi vorba de vreo pana, insa existand posibilitatea ca un bec sa se fi ars am intentionat sa trag pe dreapta. Cum si respectivă masina, a caror ocupanti erau mai mult decat dubiosi, a oprit brusc, am demarat in tromba continuand drumul. De fapt i-am revazut dupa mult timp fiind oprit intr-o parcare, unde au intrat si ei cautand vreo potentiala victima.

 

Maribor

 

    Ungaria cu a sa campie nesfarsita brazdata de Dunare si Tisa, cu ceva dealuri la frontiera cu Slovacia, dar si cu lacul Balaton care atrage mai multi turisti decat Romania, are doua infatisari. O Ungarie asemanatoare Sloveniei, cu campuri cultivate si bine intretinute, cu parcari, benzinarii si spatii comerciale pana la Budapesta, si alta Ungarie de la Budapesta si pana la frontiera cu Romania. Aici mai intalnesti gunoaie pe marginea drumului, uneori terenuri necultivate si prostituate. Pentru Ungaria este bine sa cumparati vigneta dintr-o tara limitrofa unde pretul ei este de 6 euros fata de 8-10 euros pe teritoriul ungar.

 

Budapesta

 

 

    Si in Slovenia sau Ungaria camioanele noastre au fost cele mai numeroase urmate de cele ale polonezilor cu a lor predilectie de a se depasi unii pe altii.

In fine am ajuns in Romania, dar din pacate s-a terminat autostrada.

                                                                              (iulie 2012)


Piatra Neamt